The search for the ideal airport

2 Collections

When aviation was developing from an expimental mode of transportation into a business, architects were searching for the ideal shape for a new building type: the airport. In the early period, at the beginning of the twentieth century, designs were utopian. Later, at the end of the nineteen-twenties and the thirties they became more concrete as people had more experience with flying and the flow of airplanes and passengers.

In het begin van de luchtvaart was niet alleen de luchtvaarttechniek sterk in ontwikkeling, maar waren architecten zoekende naar het ideale ontwerp voor de luchthaven. In de vroege periode, begin twintigste eeuw, waren deze ontwerpen nog erg experimenteel. Later, gedurende het einde van de jaren twintig en dertig werden ze meer concreet.

  • La Nuova Citta’ (1914)
  • Plesman Intent
  • Gecombineerd Vlieg- en Veebedrijf
  • Plan Voisin
  • LA airport skyscraper
  • Aero City
  • Moon Doom
  • Flying City project (Ville Volante)
  • Flying City project (Ville Volante)
  • Flying City project (Ville Volante)

Begin twintigste eeuw hielden architecten en stedebouwkundigen uit diverse landen zich bezig met het luchthavenvraagstuk: hoe moest een luchthaven er uit zien? Bovendien was er niet duidelijk hoe luchthavens en steden met elkaar gecombineerd konden worden.

  • Lehigh ontwerp door Will Rice Amon
  •  Lehigh ontwerp door Will Rice Amon
  • Lehigh ontwerp door Major Edward M. Urband
  • Lehigh ontwerp Britton Kirton
  • Lehigh ontwerp W.J. Campbell
  • detail Lehigh ontwerp Sloan & Johnson
  • Lehigh Wheel design

In 1929 werd er in Amerika een ontwerpwedstrijd uitgeschreven door de Lehigh Portland Cement Company met als doel het vinden van het ideale vliegveld, met name het ideale banenstelsel.

Over de invloed van deze wedstrijd: 'The widespread adoption of concrete runways in the United States may very well be one result of the Lehigh Portland Cement Company’s 1929 American Airport Design competition.' (Eggebeen (2007), p. 127) 'The goal of the Lehigh competition was two-fold: it hoped to raise awareness of airports as a unique design problem and to provide the remedy of well-designed airport plans. In particular, the competition outlined a program that was “to suggest practical airport designs of value to municipalities and other organizations which are today creating America’s future airports.”' (Eggebeen (2007), p. 128)